Followers

Walaupun belum bertemu cinta, percayalah, apabila kita berubah menjadi diri kita yang terbaik, Tuhan akan buka laluan untuk cinta yang terbaik juga hadir.

Tuesday, December 28, 2010

Asam garam kehidupan bekerjaya

Aiseh, tajuk x boleh blah jugak ne. Macam dah bekerjaya sgt dah. Padahal baru je praktikal. Pk2 lapan kali, aiseh setapak je lagi nak melangkah ke alam dewasa. Macam2 prasangka (yg baik2..he) dah duk ada dalam minda skang ne, samada sy akan bekerja terus yg mana ada majikans (merujuk kepada ramai..berangan..he) yang sudi memanggil sy berkhidmat, atau memohon kerja n bertemudugaan, atau berkahwin (aha ne kompem mak sy dengar kena marah ne, sb x kerja lagi da duk ada angan2 nak bernikah..). 

Praktikalnye sy di tempat praktikal sy (ayat apakah ini, sy x mandai sgt buat karangan neh..he) ialah selama 4 bulan setengah. Alhamdulillah skang da masuk bulan kedua mgu pertama sy berpraktikal. Byk juga rintangan n dugaan yg dialami slma 1 bulan ne. Perjalanan dari rumah sewa ke destinasi praktikal mengambil ms lebih kurang 30 minit kalau sy bawa standard, makna x laju sgt. Tpi boleh jadi bawah 25 minit kalau sy bawa laju (sb nak kejar masa..he. makna bgn lambat..he). 

Baru2 ne, masa nak pulang ke rumah pas je abes kerja, moto sy ad mslh, dia x mau hidup. Agak lama juga sy n sahabat cuba nak hidupkan enjin dia. TApi tetap x berhasil juga walaupun da cuci plug n tolak turun bukit sambil masuk gear berkali2.he2. Sy n sahabat sy pun mula runsing dengan situasi moto sy yg merajuk ke apa ne. Ne kejadian kedua selepas sebelumnya motor sy ne pancit. Kali ne dia x mau hidup plak.

Maka kami pun amek keputusan untuk  menolak moto ke bengkel berdekatan, tapi x dekat bila tolak, rasa jauh amat. Dipendekkan story, kami smpi. di bengkel yg di cari2. Alhamdulillah. Yang sy nak ceritakan ne sbnrnya, bengkel 2 harga barang ganti mahal2 n servis dia tip top mahal. Bukan nak memburukkan bengkel 2, tpi just nak ceritakan pengalaman sy n sahabat ne masa di bengkel 2. Nama bengkel 2 dirahsiakan n lokasinya juga sy rahsiakan. 

Tambah pula seorang yg berbangsa india yang bekerja sbgi mekanik kat bengkel 2 yang amat byk saiko2 sy sampai sy jadi cuak. Macam2 dia ckp sal moto sy, macam, minyak hitam kering, boleh jem piston, kalau ganti 200 ke 300 ratus ringgit jugak. Masa 2 Tuhan je tahu perasaan ne, rasa sedih je. Dalam hati duk doa2 moga xdala jadi macam yg dia ckp 2.

First dia tukar plug, n still x mau hidup, kemudian sy suh dia buang minyak kut2 ada air lam carburator, dia charge servis buang minyak tu rm10. Mahal kan. Tp xpela, yg sy harapkan moga2 moto sy boleh hidup pastu. Kemudian dia start n hidup, lega je dalam hati. Kemudian sy pun bayar harga  plug plus servis rm10. Masa nak balik tu, moto sy mati smula n pas cuba berkali2 nak hidupkan tetap moto sy x berfungsi. 

Kemudian sy pgl mekanik india tu n beritahu dia moto sy ne x berfungsi smula. Kemudian masa ne la dia cek minyak hitam, dia kata minyak hitam kering n dia ckp mgkn piston moto sy ne jem. Kemudian dia kata xpela, cek carburator dulu, servis carburator dulu n kalau x berfungsi jugak memang sah piston sy jem. Chargenye rm15. Mahal kan. Dalam hati sy, sy berharap sgt xdala smpi jem, kalau betul memang naya jugak la. Masa tu memang mengharap xda apa2 la jadi pape pada piston sy tu, n sy harap moto sy boleh hidup pas cuci carburator.

Kebetulan ada pelanggan yg dtg nak ganti tiub moto dia, sb pancit. Kat bengkel tu ada dua orang mekanik, india tadi n seorang cina. Mekanik india ne mintak tolong mekanik cina ne cuci carburator moto sy sb dia nak ganti tiub moto pelanggan yg motonye pancit tadi. So dipendekkan cerita masa mekanik cina ne ngah buat kerja kat moto sy, dia cakap yg mekanik india 2 saje nak takutkan sy. Sebenanya minyak hitam moto sy  x kering pun katanye, cuma kurang sket.huhu. Kemudian mekanik cina 2 cakap servis cuma rm10 pada sy dan bukannya rm15, tp sy tetap kena byr rm15 sb mekanik india tu da cakap awal2.

Mekanik cina tu agak peramah n baik orangnye, sepanjang dia buat kerja dia, macam2 dia cerita pada sy n sahabat sy dari isu semasa smpi la isu keluarga dia.hehe. Kami pun dengar je. Sy nampak dia buat kerja bersungguh2 dari cara dia nak pastikan moto sy ne hidup smula. Alhamdulillah, selepas tu moto sy dah boleh dihidupkan n berfungsi ngan baik. Alangkah lega dalam hati bila moto da kembali berfungsi. Sy rasa lega sgt bila mekanik cina tu yang servis moto sy n disebabkan dialah sy tau mekanik india 2 saje nak saiko2 sy.

Sambil pulang, mekanik cina 2 melambai2 n menunjukkan thumbs up pada kami berdua. hehe. sempat lagi kan.


ps : kepada sape2 yang rosak moto, carilah bengkel yang tepat dan harganya berpatutan
ps1 : kepada sesiapa yang nak buka bengkel atau ape jua bisnes, pastikan jangan letak harga terlalu tinggi. 
ps2 : kalau mekanik india tu baca entry ne, harap dia insaf la pasne, dan jgnlah buli orang lagi.
ps3 : atau kalau sepupu dia baca harap nasihatkanlah mekanik india ne.
ps4 : Assalamualaikum.

4 comments:

Tulip Chantek said...

lain kali awak psiko je balik india tuh. baru die tahu hebat x hebat inche hanif ni! :)

anep said...

muka india 2 macam pelakon do re mi. yg gelap2 sket 2.hehe

IsmiWani said...

soalan:siapakah sahabat yang tertera di dlm cerpen di atas?

anep said...

answer: buat2 tanye ya??