Followers

Walaupun belum bertemu cinta, percayalah, apabila kita berubah menjadi diri kita yang terbaik, Tuhan akan buka laluan untuk cinta yang terbaik juga hadir.

Wednesday, December 15, 2010

Pengalaman merupakan guru yang terbaik

Sekecil2 perkara mahupun sebesar2 perkara yang kita alami merupakan sesuatu yg bermakna untuk kita. Sesuatu yang telah berlaku pada kita adakalanya sesuatu yang indah dan adakalanya sesuatu yang buruk.

contoh pengalaman manis:

berjumpa dengan kucing berwarna hitam putih
berkenan ngan dia (merujuk kepada kucing) sebab dia cantik
pelihara dia sampai bulu kembang2
bila aku memangilnya, dia menyahut panggilanku
setiap kali meninggalkan dia di rumah dia melambai2 kepada ku (ada ke kucing leh lambai) :)
dan setiap kali pulang ke rumah dia akan menunggu di pintu..
kemudian dia bunting dan manisnya saat aku melihat dia melahirkan baby2 yg comel2

Dia ketika melambai2.

erkk..ne masa dia ngigau..
dia ngigau cam2 sy agak mgkn sb terkesan 
dari filem "hantu kak limah balik rumah"

contoh pengalaman buruk yang menjadi tauladan:

akibat tidak mendengar kata kedua ibu bapa
ayah kata jangan berlumba, mak kata sayanglah nyawa
akibatnya parut besar telihat dekat muka
kerna terjatuh ketika berlumba
naseb baik hanya luka2
kalau patah atau lumph ke
diri sendiri juga yang sengsara

parut kelapa
gmbr parut kat muka, sy x upload 
sb mungkin ada yg takut nt..

Sekecil2 ataupun sebesar2 sesuatu perkara yg berlaku merupakan pengalaman yang boleh dijadikan ingatan, tauladan, iktibar, pedoman dan sempadan untuk diri kita dengan sejauh mana kita mahu belajar daripada pengalaman yang kita lalui itu, untuk penambah baikan, pembaharuan dan juga mewujudkan keadaan diri kita yang lebih baik. Beserta dengan niat hanya kerana Allah. InsyaAllah

mutiara kata

ku berikan hatiku pada dunia, dunia menipu, memperguna dan merpersenda, 
sehingga aku berada dalam kehinaan

ku berikan hatiku pada manusia, manusia memperguna, 
mempersenda dan memfitnahku

ku berikan hatiku pada Allah, hatiku di belai, di sayangi, di pelihara, 
sangat lembut, syahdu dan mengasyikkan

7 comments:

Tulip Chantek said...

mari kita mendamba cintaNya :)

ps: hanif, buatlah komen ni pop-up window :D

anep said...

InsyaAllah..
da buat da..kasi senang sket nak comment..he2.

Aanis Alexis said...

kucin pon tgk cite hantu k.limah ke? hahahahhaaa~

Tulip Chantek said...

good :)

anep said...

Aanis : hahaha3.. (amboi ketawa sampai 6 kali ha)haha.. 2 la..dia pun minat gak ngan si usop 2..he

izzah : oke :)thanks bg idea 2..he

IsmiWani said...

haha...comey ni kucing tu lambai2..dah mcm superman la pulak...

anep said...

hehe..comey kan..^ ^semangat kan dia nak melambai2, sampai cam2 skali..supercat..hehe