Followers

Walaupun belum bertemu cinta, percayalah, apabila kita berubah menjadi diri kita yang terbaik, Tuhan akan buka laluan untuk cinta yang terbaik juga hadir.

Sunday, December 5, 2010

Selamat hari lahir


Setiap tahun ulangtahun hari lahir kita akan tiba, tujuan sy menulis bukanlah untuk bgthu semua pembaca iaitu hari ini hari lahir sy. Tp untuk berkongsi sedikit ingatan untuk ibu kita. Sebab tatkala tiba hari lahir kita, tatkala kita menyambutnya mahupun tidak, adakah kita terfikir untuk mengucapkan terima kasih pada orang yang melahirkan kita? Apa yang kita fikir pada hari lahir kita ialah ada tak ibu kita nak buat sambutan untuk hari lahir kita, ada tak ibu beli kek untuk kita… Ya, kadang2 ibu ada beli kek untuk kita, untuk menyambut hari lahir kita, sebab dia selalu ingat bila hari lahir anaknya. Ibu ingat hari lahir kita? Kenapa ibu selalu ingat hari lahir kita..  Sebab dialah yang ada masa 2. Dia lah orang paling rapat dengan kita ketika mahu melahirkan kita. Dialah orang yang melahirkan kita ketika itu. MasyaAllah.

Terima kasih pada ibu      sebab dia yang lahirkan 
kita Tak dapat kita nak bayangkan saat ketika dirinya melahirkan kita
Kita terhutang jasa dan pengorbanannya Tak dapat kita bayangkan, dirinya 
sanggup bersusah payah Ibu sanggup mempertaruhkan nyawa demi 
melahirkan kita Sehingga kita menjadi diri kita seperti
 sekarang Semuanya atas sifat kasih, 
keberanian, kekuatan mak,
ummi,mama,
ibu

*****
Saat ini, hati merindui mak.. siapalah diri ini tanpa mak yang telah banyak berkorban untuk diri ini, saat ini diri ini tidak dapat melihat mak di depan mata. Sebelum ini mak ada pada hari lahir diri ini. Tapi tak pernah diri ini nak mengucapkan terima kasih pada mak, tak pernah pun diri ini terfikir untuk mngucapkan terima kasih pada mak di hari lahir diri ini kerna jasa dan pengorbanan mak.

*****
Penulis : Assalamualaikum, mak.
Mak : Waalaikummussalam. Haa anip, nape telepon ni?
Penulis : Takde pape mak, saje je. mak kat mane ni?
Mak : Mak di tersang ni, tadi petang abang hantar mak.
Penulis : Ya, abang ada kat umah la ni? Abah ngah buat apa?
Mak : A’ah, abang ada 2. Abah tengah makan. Hujan tak kat sana? Masa pergi kerja hujan tak?
Penulis : Oo, ngah makan. Setakat ni tak pernah lagi hujan masa pergi balik kerja.
Mak : Elok la 2, beli baju hujan nanti. Jangan lupa beli baju hujan.
Penulis : Ok, duit mak bagi aritu ada lagi. InsyaAllah nt beli.
Mak : Ya, jaga diri 2, jaga makan.
Penulis : Ok, ya jaga diri elok. Esok hari lahir kas (sy) kan.
Mak : Ya esok hari lahir anip (mak memang ingat hari lahir sy), kalau ada dekat umah boleh la beli kek.(sambil gelak kecil) tp tak balik, takde la.
Penulis : Xpela mak, x balik nak buat macam mane.
(Sebenarnya sesuatu yang nak disampaikan x sampai2 lagi kat mak, asyik mak potong je)
Mak : mak doakan semoga Berjaya dengan kerja, Berjaya dalam hidup, semoga sihat tubuh badan.
Penulis : Terima kasih mak.
Mak : mak doakan selalu, semoga berjaya lah dalam hidup.
Penulis : mak, nak cakap ni.
Mak : ha apa dia?
Penulis : Terima kasih mak, sebab lahirkan anip.
Mak terdiam dalam  2 3 saat….  

******
Alhamdulillah berjaya juga nak cakap terima kasih..hehe. Pada sahabat2 dan para pembaca yang dikasihi, kadang2 kita sukar nak ucap perkataan2 seperti terima kasih, saya sayang, saya rindu, pada ibu dan ayah kita..(terutamanya lelaki ^ ^ ). Tp cubala bgthu ibu dan ayah kita, lama2 kita akan terbiasa dengan kata2 seperti ini. Tiada apa yang lebih menggembirakan hati ibu dan ayah, selain dari anak2nya.

Bagi sahabat2 dan pembaca yang sudah tiada ibu dan ayah, berdoalah untuk mereka. Sedekahkanlah ayat2 Al Quran untuk mereka di sana.

Dari abu hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w. bersabda : “Apabila seorang manusia mati, putuslah (tulisan pahala) amalan (setakat itu) kecuali tiga perkara (yang akan berlanjutan tulisan pahalanya) iaitu sedekah jariah atau ilmu memberi kepada yang faedah orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya.” (Hadith Sahih-Riwayat Imam Ahmad).

Doa dari anak kepada orang tua ini sangat baik, sama ada anak itu soleh ataupun sebaliknya kerana doa anak pada orang tuanya sangat baik dan berguna. Tapi doa anak yang soleh adalah lebih baik kerana lebih di harap termakbul doa itu. InsyaAllah mari kita sama2 berbakti kepada orang tua kita, kerana kasih sayang mereka sebelumnya kepada kita. Mungkin tiba masa kita berbakti smula membalas jasa dan pengorbanan mereka, meskipun kita takkan mampu membalasnya biarpun sehingga ke akhir hayat kita, tapi sebagai anak2 inilah kewajipan kita kepada mereka. InsyaAllah.