Followers

Walaupun belum bertemu cinta, percayalah, apabila kita berubah menjadi diri kita yang terbaik, Tuhan akan buka laluan untuk cinta yang terbaik juga hadir.

Thursday, December 9, 2010

Bila didatangi kesusahan

Betapa beruntung sekali orang-orang yang di berikan ujian, dan dia sabar menghadapi ujian yang hadir padanya. Tetapi ada yang dalam kerugian bila diberikan ujian dia mengeluh dan merungut2 dengan kesusahan yang dialaminya.

Betapa beruntungnya orang-orang yang sentiasa merindui ujian dari Allah s.w.t. kerana dia tahu bila dia dikurniakan ujian dari Allah s.w.t. itu tanda Allah sayang padanya. Dia berfikir tentang ujian datang kepadanya itu sebagai sesuatu yang mentarbiyah dirinya kerana dia yakin suatu saat sesudah berlalu kesusahan yang dialami di dalam ujian itu padanya, dia akan menjadi insan yang lebih baik, lebih sempurna walaupun tidak sesempurna Rasulullah s.a.w. dan menjadi insan yang lebih berjaya.

Tetapi jika sebaliknya, berlaku ujian sesudah ada yang meminta ujian datang kepadanya kerana dia terasa rindu pada ujian Allah, namun sesudah ujian datang kepadanya, dia tidak mampu dan terlupa akan ujian itu datang dari Allah kepadanya, lalu dia mengeluh dan merungut2 di atas kesusahan yang di alaminya itu. Maka rugilah dia sesudah dia yang merindukan ujian Allah tetapi dia pula yang tidak bersanggupan untuk menghadapinya.

Adakalanya ujian datang, kemudian terdetik di dalam hati akan kesusahannya, seperti tidak redha akan kesusahan yang mendatang itu. Dan jiwa menjadi lemah, luntur semangat mu sebagai seorang Islam, luntur jiwa rijalmu da nisamu yang tulen itu, di mana sebelum tibanya ujian dan kesusahan semangat begitu tinggi. Maka insafilah, ingatilah Allah, selagi hati tidak redha pada ujian yang mendatang, selagi itu diri tidak redha pada Allah, kerna Dia yang menguji dan Dia menguji atas kesesuaian iman. Tidak akan menguji melainkan apa yang setiap manusia mampu hadapi.

Saat datang ujian, syaitan lebih berusaha gigih membisikkan ketelinga untuk melemahkan hati yang sedang berusaha menghadapi ujian dan kesusahan. Kalau dimakan nasihat syaitan yang berusaha membisikkan kata-kata dan nasihat-nasihat kehancuran, maka hancurlah orang yang mendengar kata dan nasihat syaitan. Orang itu pun tak terdaya menghadapi ujian yang diberikan, lalu tersungkurlah dia atas sebab dia mendengar kata dan nasihat syaitan. Kemudian bersoraklah para syaitan atas kemenangan mereka dalam misi untuk menghancurkan orang-orang yang di berikan ujian.

Teringat akan satu ayat yang begitu indah pada sy, kemudian sy ubah mengikut kefahaman sy, bila datang ujian, ujian, ujian dan ujian padamu, ingatlah yang satu masa juga akan terkumpul segala kesenangan, kesenangan, kesenangan dan kesenangan untukmu.


2 comments:

Izzah Sobki said...

subhanallah..kenapa sy tidak pernah terbaca entri ini di blog hanif? ia sangat tepat kpd sy. kerdilnya diri sy utk mengeluh2. astaghfirullah. terima kasih hanif. sy suka entri ini.

Hanif said...

Alhamdulillah :)