Followers

Walaupun belum bertemu cinta, percayalah, apabila kita berubah menjadi diri kita yang terbaik, Tuhan akan buka laluan untuk cinta yang terbaik juga hadir.

Wednesday, December 22, 2010

Mampu, tapi tak pasti


tertarik dengan gelagat si ayah dalam video ne, anaknya yang masih kecik lagi comel ne sedang menangis, kemudian si ayah pujuk anaknya dengan cara menemani anaknya di dalam katil anaknya itu sehingga anaknya buat-buat tidur..hehe. pas je tengok video ne, sy ad terfikirkan sesuatu. jd sy nak share sikit apa yang sy fikir dan apa yang sy rasa bila menghayati video ne..he.

jeng..jeng..jeng..tetiba sy jadi serius

seorang lelaki boleh bergelar seorang ayah

seorang lelaki boleh menjadi seorang ayah kepada anak-anaknya. seorang lelaki boleh bekerja untuk menafkankan keluarganya. seorang lelaki boleh menidurkan anaknya yang kecil itu ketika isteri tiada bersama. seorang lelaki boleh menghiburkan anak-anaknya ketika anak-anaknya bersedih. seorang lelaki boleh membawa anak-anaknya pergi bercuti ke tempat-tempat yang menarik. seorang lelaki boleh membelikan apa sahaja permainan mahupun pakaian yang diminta oleh anak-anaknya. seorang lelaki boleh melindungi anak-anaknya jika berada dalam keadaan yang getir mahupun  melindungi anak-anaknya dari bahaya. begitu juga dengan kita.. kita mampu melakukan semua ini dan kita mampu bergelar seorang ayah suatu hari nanti. Tapi kita tak pasti samaada kita berhasil mendidik anak-anak dengan didikan agama yang sempurna. kita tak pasti kita berhasil membesarkan anak-anak menjadi orang-orang yang baik akhlak dan berguna. untuk menjadi seorang ayah yang cemerlang dalam mendidik anak-anak memerlukan keikhlasan, keimanan dan kejujuran yang tinggi dari dalam diri. sejujurnya kita tak pasti kita memiliki keikhlasan, keimanan dan kejujuran yang tinggi dalam diri dan kita tak pasti kita mampu memikul amanah sebagai seorang ayah yang diberikan kepada kita kelak.  Walaubagaimanapun kita tetap akan berusaha sedaya upaya untuk menjadi ayah yang cemerlang. kita yakin kita akan berusaha sebaik mungkin untuk menunaikan tanggungjawab yang diamanahkan olehNya. kita sedar akan  amanah ini terlalu berat untuk dipikul di bahu kita yang selalu lalai dan tercemar dengan dosa-dosa padaNya. kerna kita sedar tentang tanggungjawab ini pasti akan ditanya oleh Allah kepada kita di akhirat kelak. 

jauh sy berfikir..aiseh  ^__^
selain tu, sy nak selitkan sikit situasi yg berkait rapat dengan isu "mampu" tp "tak pasti" ne..mengikut apa yang sy fikir..he




seorang lelaki mampu menjadi seorang anak 

semua manusia mempunyai ayah dan ibu termasuklah kita, kecuali Nabi Adam dan Hawa, manakala Nabi Isa pula dengan kuasa Allah dilahirkan oleh ibunya, Maryam tanpa seorang ayah. berbalik kepada diri kita, lahir-lahir shja kita telah menjadi anak dan kemudian membesar sehingga menjadi seperti yang kita jadi sekarang.he. tapi selama kita hidup, adakah kita telah menjadi anak yang baik dan patuh? sy juga bertanya pada diri sy sendiri sama ada sy telah menjadi anak yang baik dan patuh pada 2 orang tua sy? sy tidak. teringat akan kisah Uwais al-Qarni yang sgt taat pada ibunya, sehingga Nabi Muhammad s.a.w. menyuruh Saidina Ali dan saidina Umar mencari Uwais dan meminta Uwais berdoa untuk mereka, kerna doanya sangat makbul. begitulah kisah seorang yang sgt taat pada ibunya. seharusnya kisah ini sy ambil iktibar dalam menteladaninya. sebagai anak kita tak pasti kita telah membahagiakan kedua ibu bapa kita. kita tak pasti kita dan menjalankan tanggunjawab sebagai anak kepada mereka dengan baik. tetapi, kita seharusnya sentiasa berusaha untuk menjadi anak yang baik dan taat pada kedua ibu bapa. ini yang mampu kita lakukan buat ibu bapa kita dalam berbakti kepada mereka, InsyaAllah.


gambar dari google (mfr studio)


begitu juga, seorang lelaki mampu menjadi seorang suami, tapi tidak pasti betul-betul telah menjadi suami yang baik untuk isteri dan menjadi contoh ikutan pada isterinya dalam menjalani kehidupan berumahtangga. seorang lelaki mampu menjadi seorang kawan, tapi tidak pasti sama ada telah menjadi sahabat yang sanggup menghadapi saat duka, ada ketika diperlukan, dan membantu sahabatnya ketika dalam kesusahan. kesimpulannya, kita mampu menjadi semua yang kita mahu, tapi kita tidak pasti kita laksanakan tanggungjawab kita dengan baik. apa yang kita mampu dan pasti ialah berusaha melakukan yang terbaik dan cuba menunaikan segala kewajipan kita sedaya upaya. InsyaAllah.





2 comments:

Aanis Alexis said...

next, boley buat entry psl "mampu, tp x pasti" versi prempuan pulak ye!

=)

anep said...

hehe. owh "mampu kut, tapi tak pasti" bleh buat ke tak versi perempuan..hehe.
ne pun ikut apa yg aku fikir je.