Followers

Walaupun belum bertemu cinta, percayalah, apabila kita berubah menjadi diri kita yang terbaik, Tuhan akan buka laluan untuk cinta yang terbaik juga hadir.

Thursday, November 4, 2010

Hijrah

Assalamualaikum. Alhamdulillah, mlm ne dpt jga mengisi ruang yg masih kosong lam blog ne. agak lma jga x menaip ne. bila da ad peluang dan ad sedikit masa, elok gunakan sebaik2nya, bila da sibuk nt mmg xda masa nak buat pengisian di sini. ibarat pepatah melayu ad menyebut" masa itu emas". kenapa pepatah melayu menyebut masa itu emas?? jwpn yg kurg tepat dari sy, mgkn sb msa yg berlalu pasti takkan kembali lagi, setiap saat yg berlalu xkan dpt kita ulang kembali. tp kdg2 sy ne pun lalai jugak.hehe. insyaAllah mahu hijrah dengan mengisi masa dengan perkara yg berfaedah d masa dpan. setiap hari klu kita niat buat sesuatu yg baik, ianya merupakan hijrah. hijrah 2 ap?? "hijrah itu perjuangan" bak lirik lagu Maal Hijrah. dalam konteks perkataan hijrah, ianya membawa maksud yang berbagai seperti berpindah dari satu tmpt ke tempat yg lain dan ia juga boleh membawa maksud perpindahan bersifat kejiwaan, kerohanian dan sebagainya. mari kita imbas kembali pada peristiwa penghijrahan yang teragung iaitu melbtkan junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w dan para sahabat dari kota Mekah ke kota Madinah. penghijrahan baginda Nabi Muhammad dan para sahabat merupakan sesuatu yg amat berat yg terpaksa mereka tanggung. penghijrahan ini semata2 untuk mencari keredhaan Allah s.w.t. ketulusan hati mereka ini telah dirakamkan oleh Allah s.w.t dalam firmannya yg bermaksud :

'…(Juga) bagi orang fakir yang berhijrah yang diusir dari kampung halaman dan dari harta benda mereka (kerana) mencari kurniaan daripada Allah dan keredhaan-Nya dan mereka menolong Allah dan Rasul-Nya. Mereka itulah orang-orang yang benar.' (Surah al-Hasyr : 8)

penghijrahan baginda bukanlah kerana Baginda takut atau mahu lari dari ancaman kafir quraisy.tetapi penghijrahan ke Madinah adalah bertujuan mencari kekuatan ummah dan menghindarkan daripada permusuhan yang sengaja diada2kan demi kepentingan golongan tertentu di kalangan pemimpin Quraisy. Falsafah yang tersirat di sebalik hijrah amat banyak dan inilah yang sebenarnya yang memberikan kekuatan kepada umat Islam serta memastikan kelangsungan sebuah perjuangan menegakkan syariat Islam yang memerlukan wawasan dan perancangan yang teliti. dan penghijrahan ini menjadi satu titik tolak pada penyebaran islam ke seluruh pelusuk dunia pada hari ini. begitu hebat perjuangan yg telah dilakukan oleh Baginda dan para sahabat demi agama Islam. 

hijrah yg mereka lakukan memberikan makna yang besar pada kita semua sbgai umat Islam. kisah mereka ini kita boleh jadikan sbgai iktibar untuk menjadikan kita lebih sabar n tabah dlm menjalani kehidupan seharian. adakalanya kita ditimpa dgn musibah, dan hendaklah kita sentiasa mengingatiNya. mgkn dugaan yg kita lalui adlah ujian dariNya, untuk menjadikan kita lebih kuat. selain dari itu, dari dugaan yg kita hadapi itu, darjat kita diangkat lbh tgi lagi olehNya. dugaan yg kita hadapi bersesuaian dgn iman kita, smkn tgi iman kita maka smkn besar dugaan yg diterima. jika lemah iman kita, maka ringan dugaan yg diterima. ini kerana Allah tidak akan membebankan manusia dgn perkara yg dia tidak mampu hadapi dan tanggungi.

berbalik pada hijrah, hijrah dari sesuatu yg tidak baik kepada yg baik amat dituntut dalam Islam. kita dianjurkan untuk melakukan sesuatu yg baik setiap hari. kita ditegah daripada melakukan sesuatu yang bertentangan dgn agama. setiap perkara yang kecil sama ada baik ataupun buruk, pasti akan di hisabkan kelak. penghijrahan semestinya memerlukan pengorbanan, tp pengorbanan yg dilakukan itu sebnarnya manis biarpun mgkn pahit yg kita hadapi. manis yg kita inginkan ini mgkn mnjadikan diri kita lbh kuat. dan kita mstilah yakin akan kehidupan yg kekal abadi di sana nt, itulah merupakan kemanisan dan kebahagian yg sebenar. smga kita sm2 cuba melakukan sesuatu yg baik setiap hari dan menjauhi pkara2 yang ditegah. InsyaAllah(^  ^). apa yang baik itu dtg dari Allah, apa yang lemah itu dtg dari diri ini.

No comments: