Followers

Walaupun belum bertemu cinta, percayalah, apabila kita berubah menjadi diri kita yang terbaik, Tuhan akan buka laluan untuk cinta yang terbaik juga hadir.

Thursday, November 25, 2010

Jalan

***
“Eh apa yang berlaku kat saya ne?” Tetiba bercahaya plak ne, silaunya.. “Saya kat mane ne?” Saya nak nangis la.. “Huaa huaaaa…”. Ohh saya dah keluar rupenya. Leganya saya, selamat juga saya keluar ne. Akhirnya dapat juga saya melihat dunia. “Oh 2 abah saya ke?”. “Hii abah”. Eh silap lak, tu doktor la..alamak malu saya. Ha 2 barulah abah saya, “hai abah”. Hensemnye abah saya ne.. “Mane mak saya?”  oh tu mak tengah baring, berpeluh2 mak saya. “Mak penat ye?” mak saya tembam sket. Ne mesti sebab saya dia jadi tembam, saya suh dia makan banyak time ngandungkan saya. Tahniah mak sebab menembamkan diri untuk saya.

***
“Oh 2 tak boleh pegang”.  “Oh yang ne tak boleh makan”.  “Yang ne mak?” Sambil tunjuk ngan jari. “Yang ne boleh pegang dan boleh makan”. “Oh ye ke mak”. Baru saya tahu, banyak perkara baru saya blaja. Bestnya kalau dapat pijak tanah. Dah 3 tahun, tp tak pernah pijak tanah lagi. Bila kat luar mesti kena dukung. Dan akhirnya dapat jugak saya pijak tanah, dapat lari-lari dan mesti mak tak dapat kejar. “Ha mak pegang burung?” “ Ye ke ada burung pipit lam tangan mak?” Excitednya nak tengok.. alamak taktik je nak tangkap saya bawak masuk lam umah. Tertipu saya..

***
“OooOOo jus…”. “ Saya jalan dulu”. Terer betul saya, dah boleh buat menara klcc dah ne daun terup saya menang hari ne..(mode gembira) tp 5 minit je. Pastu kantoi ngan cikgu kelas. Habis harta kekayaan negara saya hari 2 kena rampas. “Baik cikgu, kami janji takkan buat lagi”. Insap saya kena ceramah. Kat sekolah saya suka matematik, campur tolak bahagi darab cap ayam je kalau suh saya buat. 4 tambah 5? Jawapannya 9….. 1 darab 4? Saya tahu jawapannya 4….. 6 bahagi 2?, haha kacang mestilah 3….. 1 tolak 1? mestilah 1 jatuh sebab kena tolak.

***
Abah cakap jangan kawan dengan kawan yang salah. Pilih kawan yang baik sebab bila kawan ngan kawan yang baik, kita akan jadi baik, kalau berkawan ngan kawan yang tak senonoh kita pun sama macam kawan kita tu. Mak cakap, masa dekat rumah baca buku, nanti senang je nak jawab exam. SPM saya pun da tak lama, ari-ari mak  suruh saya baca buku. Sambil duduk boleh baca buku, sambil baring pun boleh baca buku. Kata mak “Kawan mak masa dulu rajin, sekarang dah jadi cikgu, ish rajin dia baca buku, dia baca buku sambil baring alaskan kelapa, bila tertidur tergolek la kelapa, pastu dia sedar dan sambung baca lagi, nampak tak usaha dia nak dapatkan ilmu?” “Nampak mak”.  Saya pun nak buat, baring kat kerusi sambil baca buku beralaskan bantal..kompem tak tergolek leh mimpi indah..hehe

***
Masa remaja ne kena pandai bawa diri, nak kata fikiran dah matang tak juga, baru nak matang sikit. Kadang-kadang rasa gembira dan kadang-kadang sedih. Pesan mak dan abah saya selalu ingat, tapi kadang-kadang saya lupa. Ada yang tak kena dengan saya. Orang cakap masa muda la kita nak beramal, sebelum kita tua. Macam lagu nasyid Raihan ingat 5 perkara sebelum 5 perkara, iaitu, sihat sebelum sakit, lapang sebelum sempit, kaya sebelum miskin, muda sebelum tua, dan hidup sebelum mati.

***
Tanggungjawab makin bertambah, saya ada isteri. Anak-anak tanggungjawab dan amanah dari Allah pada saya dan juga isteri. Tanggungjawab saya ialah pada isteri, anak-anak, dan ibu saya. Memberi nafkah pada keluarga merupakan tanggungjawab saya, bermakna tempat kerja juga tanggungjawab saya. Tambahan kalau kerja saya berkaitan dengan masyarakat, kalau saya polis, bomba ke, doktor ke, tanggungjawab saya pada orang ramai yang memerlukan. Keseimbangan perlu, antara dunia dan akhirat. Harap-harap saya dapat memberikan perhatian pada dunia agar memberi cahaya di akhirat kelak.

***
“Mestilah putih, kan atuk dah tua, nanti kalau along dah tua, rambut mesti macam atuk”. Saya dah ada cucu, cucu-cucu pulak sesetengah dah bekerja. Maknanya dah tua sangat dah saya ne. Alhamdulillah Allah masih mengurniakan nikmat pinjaman nyawa sehingga dapat melihat cucu-cucu membesar. Selama hidup ini banyak kali melupakan Dia. Banyak kali saya jatuh. Kemudian Dia bangunkan semula saya dengan petunjuk-petunjukNya. Di mana masa hidup saya gunakan? Kalau dah ada cucu ne, bak kata orang “kubur kata mari, rumah kata pergi”.

Setiap yang hidup pasti akan mati. Dunia hanyalah pinjaman semata-mata sebelum berada di alam akhirat yang kekal abadi. Seterusnya jalan yang harus ditempuhi ialah alam kubur, kemudian dibangkitkan di padang Masyar, dan akhir ialah penentuan ke syurga atau neraka.

No comments: